Teo & Tao

april 7, 2008

Hvordan kristen fundamentalisme skaper og legitimerer vold II

Filed under: Religion — Teo&Tao @ 8:34 pm
Tags: , , ,

Temaet kristenfundamentalisme og vold er stort og ennå ikke uttømt. Fra en leser har jeg mottatt følgende betraktning, som herved publiseres i sin helhet.

«Ivar etterspør en debatt om hvorvidt kristen fundamentalisme skaper og legitimerer vold. Dette er en svært viktig debatt, og jeg synes det er alvorlig at den forstyrres av støyen fra mennesker som bruker denne blogggen til sine personlige korstog mot bloggens ansvarlige, i stedet for å gå saklig inn i de temaene som tas opp. Det er meg komplett uforståelig at enkelte mennesker føler at en prinsipiell debatt egentlig er et angrep på deres person.

Jeg ser at bl.a. Ivars gudstro og samvittighet er temaer i den pågående debatten. I den forbindelse ønsker jeg å komme med noen generelle betraktninger.

I fundamentalistiske og biblisistiske miljøer vil debatter om teologi, etikk, menneskesyn osv. stort sett arte seg på den måten vi får demonstrert på denne bloggen. Som jeg vil komme nærmere tilbake til nedenfor, er nemlig de læremessige problemstillingene uttømt i en allerede etablert, evig lære. Da blir rasjonell debatt lite interessant. Det finnes ikke noe læremessig å diskutere. Det eneste interessante er hvorvidt mennesker er villige til å slutte seg til disse evige standpunktene. I stedet for saklige, rasjonelle debatter, som kanskje kunne bringe verden litt videre, ender man altså opp med å problematisere annerledes tenkende menneskers samvittighet og gudstro.

Edin Løvås har i sin bok ”Maktmennesket i menigheten,” pekt på, og advart mot at konservative kristne menigheter i ikke ubetydelig grad tiltrekker seg, og gir plass til maktmennesker. Noen vil kanskje tenke at dette svekker Ivar sine poenger. Man vil kunne hevde at mennesker som misbruker makt, og utøver vold i kristendommens navn kommer utenfra, og misbruker kristendommen. Dette har sikkert noe for seg, men konsekvensene av Løvås sine observasjoner er langt mer alvorlige.

Etter min mening er den kristenfundamentalistiske menigheten uten tvil en egnet arena for maktmisbruk. Den er en relativt enkel sammenheng å posisjonere seg i, og blant annet ideene om en hierarkisk verdensorden (hvor også kvinnenes plass er bestemt), manifestert i den lokale menighet og konsolidert ved medlemmenes lydighet skaper gode vilkår for maktmisbruk og undertrykkelse.

Det er i disse sammenhengene et effektivt grep og påpeke medlemmenes bristende samvittighet eller gudstro. Hva skal folk forsvare seg med? En ting er trusselen om å bli støtt ut av en menighet. Noe langt mer alvorlig er det å bli utstøtt fra fellesskapet med Gud. Stort sett påpekes det jo fra fundamentalistisk hold at disse tingene henger nøye sammen. Overfor bl.a. barn og unge vil slike spørsmål og påstander lett kunne fungere som maktmisbruk, manipulasjon og i verste fall som psykisk vold.

Det er verdt å merke seg at denne type påstander og argumentasjon virker svært sterkt også når fundamentalistene bruker dem overfor mennesker som ikke tilhører deres egne miljøer. Mange føler seg krenket, og alt for mange liv er blitt ødelagt. Det er godt kjent at for eksempel mange homofile ikke har orket å leve lenger etter å ha blitt utsatt for fundamentalistenes råkjør. Og forsøker man å få til viktige, saklige debatter, ja da får diskusjonene gjerne karakter av primitive personangrep.

I forlengelsen av Løvås sine observasjoner og advarsler vil jeg hevde følgende. Den fundamentalistiske måten å tenke og leve på gjør det nesten umulig for medlemmene i en fundamentalistisk menighet å avsløre et maktmenneske. De strukturelle ideene, og tankene om lydighet, tukt osv. gjør at maktutøvelsen stemmer overens med den type kristendomsforståelse de er en del av. Og skulle noen, selvfølgelig samvittighetsløst, forsøke å motsi noe av det som foregår, finnes det nok av sanksjoner. Ydmyk offentlig bekjennelse, og som allerede nevnt, trusler om utstøtelse og fortapelse.

Jeg vil altså hevde at vi her står overfor miljøer hvor det vil kunne være svært vanskelig å skille maktmennesker fra mennesker som ikke egentlig er maktmennesker, men som lever og praktiserer en religion som inneholder elementer av maktutøvelse. Årsaken til at disse er vanskelige å skille, er at det er legitimt å bruke maktspråk, og til og med enkelte typer av vold (som i barneoppdragelse). Hvordan skal man da se forskjell? Med andre ord. Når maktmennesker nesten er umulig å skille ut i enkelte miljøer, ja da står vi overfor miljøer som har en karakter, en praksis og en lære som fremmer overgrep.

En mer historisk og religionsfilosofisk analyse av de emnene Ivar tar opp drøftes bl.a. i Torkel Brekke sin bok ”Religion og vold.” Her kan man bl.a. lese om kristendommens bekjempelse av kaoskreftene som bl.a. er forankret i de gammeltestamentlige skapelsesmytene. I forlengelsen av Brekkes analyser er det ikke vanskelig å se et potensial for strukturell vold. Særlig dersom man forveksler mangfold med kaos.

RoB»

Obs: Dette er en oppdatert, redigert versjon av innlegget.

Teo&Tao

21 kommentarer »

  1. Her samles ette mitt syn trådene på en yppelig måte. Dette er tanker som jeg tror surrer rundt i manges hoder, at noe setter ord og kilder på det på denne måten er forløsende!

    PS: har en magefølelse på hvem dennne R» er… skulle magefølelsen stemme er det en person jeg har dyp respekt for…

    Kommentar av line — april 7, 2008 @ 9:17 pm | Svar

  2. Enig med Line. Veldig forløsende. Og det er nok å ta en kikk på en viss blogg så ser vi hvor sant dette er.

    Kommentar av kjellemann — april 7, 2008 @ 10:23 pm | Svar

  3. Kloke og viktige observasjoner.

    Kommentar av Ellen — april 8, 2008 @ 11:12 am | Svar

  4. Det blir riktig ille når fundamentalister går inn i en normal demokratisk kristelig sammenheng. Normale kristne er ikke trent opp til, eller bevisstgjort på hva de har med å gjøre. Fundamentalisten med tilhørende overdrevne selvtillit som den som hører fra Gud posisjonerer seg kvikt. Vi ser det tydelig på noen av bloggene hvordan folk ganske enkelt påstår at Gud har talt til dem. Birgir (på denne bloggen) fikk beskjed fra Jesus om ikke å gå til politiet. Vi andre ville tolket det som et segnal fra vår sunne fornuft! Men kristne er sårbare for manupulasjon fra såkalte åndelige. De har ingen trening i å være kritiske til de åndelige. Man blir fort beskyldt for å huse en kritikkens åndsmakt. Og man risikerer mye ved å benytte Jesu egen test: På fruktene skal treet kjennes.

    Det er nå 2 år siden Det Norske Baptistsamfunn offisielt gav inn for fundamentalismen. Generalsekretær Magnar Mæland satte sin stilling inn på å renske ut de han var uenig med. Han slutter neste år, og vil gå over i historien som mannen som splittet baptistsamfunnet.

    Vi som så kampen på nært hold, kan bevitne at retorikken var fundamentalistenes: Dersom homoliberale ikke ble ekskludert ville de konservative miste Herrens velsignelse. Hvem turde påta seg ansvaret for det? Ikke mange nok. Og spørsmålet mitt er: Var det sant, det som ble sagt? Hvorfor holdes ingen ansvarlig! Ble 50 mennesker kirkeløse på feilaktige premisser? Pga en misforståelse? Mangelen på konsekvensanalyse er et kjennetegn ved fundamentalistisk kultur. Enhver sjarlatan kan uttale seg på Guds vegne, men der er ingen som holder vedkommende ansvarlig.

    Landsmøtet i DNB, for snart 2 år siden, gjorde altså rent bord i den hensikt å tiltrekke seg Guds velsignelse. Noen burde derfor undersøke nøye og offentlig: Er det slik at de 50 menneskene som ble ekskludert har vært mindre velsignet i de to årene som er gått enn de 5000 som ekskluderte dem?

    Kommentar av Ramaskriket — april 8, 2008 @ 7:33 pm | Svar

  5. Jeg har alltid sagt at jeg ble «frelst» den dagen jeg kunne slutte å lyve om min legning. 15 år med løgn var over. Det var min Gud som sa til meg at nå er det ok å slutte å lyve. Du er verdifull som du er og de som ikke godtar deg for den du er trenger du heller ikke i livet ditt.

    Kristenfundamentalister har alltid fnyst av dette. Jeg er ikke en som Gud eller Jesus snakker til. Jeg er ikke bra nok. Jeg er ikke like god som dem. Slik føler jeg det iallefall. Så hvem bestemmer at Birgir er bra nok? Og hvordan vet vi om Birgir snakker sant? Hva om Birgir lyver? Hva om Birgir til og med skyldte på Jesus – uten at Jesus hadde sagt noe som helst?

    Kommentar av kjellemann — april 8, 2008 @ 8:24 pm | Svar

  6. Mye av årsaken til at jeg meldte meg ut av statskirken for 15 år siden var pga av presten i Vågå som for enhver pris ville flytte tilbake til den gamle kirkegården. En strid som splittet hele bygda i to og som gjorde naboer og søsken til uvenner. Presten brukte svært ekstreme metoder i sin kamp for sin sak. Folk nektet å la han være prest i begravelser og bryllup og dåp.

    Kommentar av kjellemann — april 8, 2008 @ 8:33 pm | Svar

  7. Jeg mener det er blasfemi å skyve Jesus foran seg ved å la ham ta støyten for egen dårlig dømmekraft, slik Birgir gjorde.

    Kommentar av Teo&Tao — april 8, 2008 @ 8:38 pm | Svar

  8. Samtidig funker det greit for meg at Kjellemann sier at Gud ba ham slutte lyve. Jeg tror jo at mennesker kan ha kontakt med Gud og fornemme Guds «stemme». Det Den Hellige Ånd, altså Guds Ånd, sier må imidlertid være i overensstemmelse med Guds vesen. Utgangspunktet mitt er et kristent Gudsbilde, altså et Jesusbilde. Og jeg er overbevist om at Jesus ville oppfordet alle mennesker til å presentere seg som den de er i visshet om at de er godtatt og verdsatt. Derfor funker Kjellemanns utsagn troverdig for meg.

    Grunnen til at andres utsagn om hva Gud skal ha minnet dem om bare provoserer meg er at det ofte er utsagn som er helt på kollisjonskurs med det Jesusbilde NTs forfattere tegner. Det blir derfor blasfemisk.

    Og i dette ligger ironien: Fundamentalsitene forkynner et gudsbilde som jeg ikke finner hverken i profetbøkene i GT eller i Det nye Testamentet.

    Kommentar av Ramaskriket — april 8, 2008 @ 9:50 pm | Svar

  9. Disse to eksemplene på at «Gud/Jesus talte til meg» er veldig illustrerende. Jeg tenker at når Gud snakker til et menneske, har han noe interessant å si!

    Å høre Gud er – bør i hvert fall være – et livsforvandlende stykke kommunikasjon. Som i Kjellemanns tilfelle, hvor Gud sa at Kjellemann har kvalitet nok til å tåle et liv i sannhet.

    Jeg mener derimot det er grunn til å være skeptisk når Gud angivelig presenterer selvfølgelig pjatt som ingen husker to timer etterpå og som først og fremst tjener den hensikten å gi autoritet til den personen som liksom har fått «budskapet». Hvilket maktmiddel er det ikke å si at «Gud sa til meg»?

    Men hvilket hovmod er det ikke å påberope seg at «Gud er helt enig med meg», og han bekrefter min status og posisjon overfor andre mennesker?

    I evangeliene lærer vi at Jesus alltid har noen overraskelser på lur til dem som forsøker å ta ham til inntekt for egen fortreffelighet.

    Hilsen Ivar

    Kommentar av Teo&Tao — april 8, 2008 @ 10:04 pm | Svar

  10. Denne artikkelen var en god analyse. Jeg er opptatt av verdensbilder for tiden, og takker for boktipset (Torkel Brekke, ”Religion og vold.”)

    Ivar skrev i forrige artikkel:

    «I denne sammenhengene er dette de tre viktigste og farligste trekkene ved kristen fundamentalisme:

    1: Overbevisningen om at man selv besitter den eneste gyldige sannhet om Gud, og at alle andre livsanskuelser, vinklinger, oppfatninger og innvendinger må avvises som “vranglære”.
    2: Ideen om at man befinner seg i en guddommelig maktpyramide hvor den allmektige Gud sitter på toppen og delegerer myndighet til et guddommelig ordnet hierarki.
    3: Et fromhetsideal som i stor grad handler om underkastelse og lydighet.» Sitat slutt.

    De som kjenner meg blir ikke overrasket over min støtte til denne analysen. På bloggen min diskutterte vi for en tid tilbake John Beveres bok «Under Guds beskyttelse». Jeg tror hans form for teokratisk hierarki ligger nær opp til det Ivar her snakker om. Dette har fått innpass i norske miljøer. Men jeg tror ikke det er verdier som opprinnelig har vært en del av norsk fri- og lavkirkelighet, hvor vektleggingen på det allmenne prestedømme har vært sterk.

    Men de miljøer som trykker John Bevere og hans ideologi til sitt hjerte, har ikke mye plass for det allmenne prestedømme.

    Når det gjelder verdensbilde, er jeg interessert i å se analyser på hva kirkens verdensbilde har hatt å si for dens historiske kvinneundertrykkelse, forhold til slaveri, og motstand mot demokrati og kvinners stemmerett.

    Kanskje Torkel Brekke tar opp noe av dette? Har andre tips om mer eller mindre lett tilgjengelig materiale?

    Det var forøvrig tilløp til en debatt om dette her.

    Kommentar av Are Karlsen — april 8, 2008 @ 11:01 pm | Svar

  11. Hei, Are

    Det paradoksale er jo at troen brukt som et instrument for undertrykkelse finnes i miljøer som er bortimot uten formelt hierarki. Samtidig som troen brukes frigjørende i miljøer som har et stort, formelt hierarki som en del av strukturen.

    Du stiller gode spørsmål. Og jeg er fortsatt positivt interessert i ditt prosjekt – den frie, ikke-hierarkiske husmenighet med direkte disippelskap.

    Jeg mener at ordskiftet viser at hierarki og fundamentalisme er nøye forbundet, blant annet gjennom forestillingen om at det er EN autorisert fortolkning som forsvares AUTORITÆRT, gjennom bruk av UTSTØTELSER og andre MAKTGREP.

    Skal husmenighetsbevegelsen nå målet om å være ikke-hierarkisk, og antiautoritær, må den også i sitt vesen være ikke-fundamentalistisk. Det vil igjen få betydning for bibelsynet.

    Ivar

    Kommentar av Teo&Tao — april 9, 2008 @ 2:28 pm | Svar

  12. Jeg tror at grunnen til at mange kvir seg for å gå løs på bibelsynet er frykt for at det skal føre til total oppløsning av trosgrunnlaget. Man vet, åp en måte, at der finnes selvmotsigelser etc i Bibelen, men det er lettere å leve med den uvissheten enn det totale sammenbrudd.

    Fundamentalister har klart å få folk til å tro at historisk/kritisk metode er veien til fornektelse av hele trosgrunnlaget. Det er selvsagt ikke bare feil men faktisk motsatt. Det er en metode som gjør at man sitter igjen med et historisk pålitelig trosvitnesbyrd. Det er et verktøy for å kunne leve med at en rekke utsagn og fortellinger faktisk står der, samtidig som vi frigjøres fra å underkaste oss utsagn som strider mot vår moral.

    Historisk/kritisk metode gir oss et moralsk gudsbilde. For å begynne med det viktigste.

    Kommentar av Ramaskriket — april 9, 2008 @ 8:33 pm | Svar

  13. Jeg føler meg ganske sikker på at kristenfundamentalister driver omvendt misjon. Jeg tror de skremmer vekk veldig mange fra kristendom og tro.

    Tror dere ikke at mange kristne ser dette men – mye av samme grunn – ikke tør å si kristenfundamentalister imot. Altså en frykt for at hvis de går løs på det «fundamentale» så kan dette også gi en frykt for at det skal føre til total oppløsning av trosgrunnlaget sitt? Fikk jeg forklart meg så dere forsto? 😉

    Kommentar av kjellemann — april 9, 2008 @ 8:49 pm | Svar

  14. Hei igjen Are.
    Problemstillingen: Kirkens verdensbilde og understrykkelse er sikkert et svært viktig tema, men neppe analysert kritisk, slik du etterspør. Derimot er det helt konkret analysert i forhold til Bibelsyn, hermeneutikk og kultur.

    William Webb har levert en avansert og akademisk analyse av hvorfor kristne idag føler seg forpliktet på enkelte bibelvers men ikke på andre. «Slaves, Women & Homosexuals. Exploring the hermeneutics of Cultural Analysis» InterVarsity Press 2001.

    Peter Gomes er adskillig lettere å lese: «The Good Book Reading the Bible with mind and heart». Avon Books 1996. Jeg kan nevne følgende kapitler: kap 5: «The Bibele and race». Kap 6: «The Bibele and anti-semitism: Christisnity`s original sin»,Kap 7: «The Bible and women», Kap 8: «The Bibele and homosexuality». Kap 14: «The Bible and wealth», Kap 15: «The Bbele and science».

    Kommentar av Ramaskriket — april 9, 2008 @ 8:53 pm | Svar

  15. Ivar,

    Du skriver:

    «Det paradoksale er jo at troen brukt som et instrument for undertrykkelse finnes i miljøer som er bortimot uten formelt hierarki. Samtidig som troen brukes frigjørende i miljøer som har et stort, formelt hierarki som en del av strukturen.»

    Jo, jeg er smertelig klar over det. Vi kan ikke organisere oss bort fra synden. Det handler om verdier, som i mer eller mindre grad er uavhengig av strukturene. Samtidig mener jeg bestemt at strukturene også påvirker våre holdninger.

    Og – selvfølgelig – at strukturene må være slik at de reflekterer våre verdier.

    Men Jesu´ menighet viser seg ofte å være et skjørt prosjekt. Ikke minst viser de ikke-hierarkiske verdiene seg å være noen utsatte planter. Det mener jeg kirkehistorien har en rekke eksempler på. Men så tenker jeg også at de ikke-hierarkiske idéene ofte har hatt et for dårlig teologisk fundament. Det er det som er spennende i vår tid, nemlig det teologiske arbeidet som ligger bak den ikke-hierarkiske bevegelsen.

    Du skriver også:

    «Skal husmenighetsbevegelsen nå målet om å være ikke-hierarkisk, og antiautoritær, må den også i sitt vesen være ikke-fundamentalistisk. Det vil igjen få betydning for bibelsynet.»

    I dette perspektivet er jeg litt «enkel»: Vi bør først og fremst være kristosentrisk. Jeg tror at det løser opp en del problematikk knyttet til bibelsyn, også.

    Kommentar av Are Karlsen — april 9, 2008 @ 10:20 pm | Svar

  16. Jeg er helt enig, Are. Før var jeg ikke det like entydig, men jeg er det nå: Kristosentrisme – rett forstått – er tidens løsen!

    ivar

    Kommentar av Teo&Tao — april 9, 2008 @ 10:22 pm | Svar

  17. Takk til Ramaskriket for litteraturtips!

    Kommentar av Are Karlsen — april 9, 2008 @ 10:23 pm | Svar

  18. Hei Are. Bare så det er sagt: Sammenhenegen mellom et hierarkisk verdensbilde og maktgleden i kirkene er innlysende. Det var det Aristoteliske verdensbildet som var det vanlige i mange hundre år, helt til moderniteten forskjøv det. Dvs: Gud øverst, så Jesus, så engelene, så mannen, så kvinnen, så barna, så slaver, osv hele dyreriket og planteriket igjennom. Dette var den berømmelige The great chane of being.

    Kommentar av Anonym — april 10, 2008 @ 6:57 am | Svar

  19. I et humanistisk samfunn som vårt, vil adgang til vold være sterkt begrenset. Kanskje vi heller skulle se på forholdet mellom kristenfundamentalisme og makt? Bjørneboe definerer makt som «det å ha mulighet til å påføre andre smerte». I et hierarki er makten organisert på en ryddig og ordentlig måte. Som Are har antydet: i forhold til et verdensbilde. I den anledning vil jeg gjøre interesserte lesere oppmerksom på følgende bøker:
    The Great Chain of Being – a Study of the History of the Idea by Arthur G Lovejoy.

    Dette er en klassiker fra 1933 som kommer i stadig nye opplag. Senest 1990.

    Annet spin-off er:
    Jacob’s Ladder and the Tree of Life: Concepts of Hierarchy and the Great Chain of Being (American University Studies Series V, Philosophy) by Marion Leathers Kuntz and Paul Grimley Kuntz (Hardcover – 1987)

    Centaurs and Amazons: Women and the Pre-History of the Great Chain of Being (Women & Culture): Women and the Pre-History of the Great Chain of Being (Women & Culture) by Page DuBois (Paperback – 1991)

    Kommentar av Ramaskriket — april 13, 2008 @ 9:18 am | Svar

  20. Anonym,

    Du skrev:

    «Sammenhenegen mellom et hierarkisk verdensbilde og maktgleden i kirkene er innlysende.»

    Jo, jeg mener også det, og framstår dermed som veldig forutsigbar og forutinntatt mot bakgrunn av mine tidligere skriverier med et annet perspektiv. Nemlig at hierarkiske verdier strider mot genuint bibelske verdier som har korset som verdikilde.

    Derfor er jeg ute etter å se hva andre har tenkt om dette.

    Takk for innspillet!

    Kommentar av Are Karlsen — april 13, 2008 @ 1:05 pm | Svar

  21. Ramaskriket,

    Du skrev:

    «I et humanistisk samfunn som vårt, vil adgang til vold være sterkt begrenset.»

    Noen kommentarer: Kirken, (gjennom reformasjonen og vekkelsesfornyelsene) gav avkall på sin makt over samfunnet, (men har fortsatt innflytelse), eksemplifisert gjennom det faktum at forfulgte kristne dissentere reiste til Amerika og grunnla den første demokratiske, sekulære og pluralistiske staten.

    Men det ironiske er at kirken(e) internt har fortsatt med et arkaisk og hierarkisk styresett med røtter i det samme verdensbildet som kirken hadde i middelalderen.

    Som et lite apropos til dette: Den norske stat setter nå en betingelse til Statskirken om at den forandrer på dette styresettet for å gi den tillatelse til å kunne velge sine egne biskoper.

    Hvilken dobbelt-ironi!

    Kommentar av Are Karlsen — april 13, 2008 @ 1:25 pm | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.